Viltlax

 
Vad blir det för mat?
 
Ikväll blir det viltlax här hemma. Testade den här urgoda laxrätten första gången någongång strax innan jul och båda barnen älskade den. Philip kan vara jättekinkig med just fisk så den här rätten försöker jag göra så ofta jag bara kan.
 
Viltlax, 4 personer
 
500 g laxfilé
2 st purjolökar
salt och peppar
1 tsk persilja, mejram, timjan eller någon annan krydda som passar bra till lax
2,5 dl matlagsningsgrädde
2 msk koncentrerad vilt- och kantarellfond
1 msk lingon (finns i frysdisken)
 
Sätt ugnen på 225 grader. Tärna laxen i lagom stora bitar och strimla purjolöken i ringar. Lägg purjolöken i en ugnssäker form och lägg laxtärningarna ovanpå. Blanda grädden med fonden och häll över laxen. Salta, peppra och krydda efter behag. Sprid ut lingonen i formen och sätt in formen i ugnen i ca 15 min. Servera viltlaxen tillsammans med en matig sallad, kokt potatis, ris eller matvete. En superenkel rätt som går att förbereda och såå gott!
 
 
Börjar bli hög tid att dra igång lördagsmyset och hälla upp ett glas rött. Testa nu den här urgoda laxrätten till söndagsmiddag eller någon kväll i veckan och ha nu en fortsatt skön lördag.
 
Imorgon är det biodags för mig och Philip. Så mysigt att komma iväg bara han och jag!
 
Kram kram
1 Malin / Inte vego, men:

skriven

Oj, den kombon hade jag aldrig själv kommit på. Det måste jag testa! Igår gjorde jag också en laxrätt, fast helt utan lax, receptet finns på min blogg. :)

2 Sabina:

skriven

Låter supergott!

3 Camilla Sigvardsson Asplund :

skriven

Ser gott ut, ska jag prova i veckan

4 Angie:

skriven

Ser supergott ut! Kreativt :)

5 Robex Lundgren:

skriven

mums

6 Maria:

skriven

Idag har jag och mina pojkar testat den här rätten och den får toppbetyg av oss alla! Min stora (som börjat vara kräsen med maten) bad om mer mat hela 3 gånger :-)

Svar: Vad roligt att den gick hem även hos er! :-) Kramar K
Katta

Kommentera här: