Schlagerdessert med björnbär & maräng


Björnbär, fluffig yoghurt, vit choklad och krossade maränger. En fräsch och lagom söt dessert! Glaset är Iittalas Essence.

Lördagslugnet råder här hemma och Philip ligger just nu i sin säng och tar igen sig med en liten nap. Hade planerat att ta mig ner på stan tidigare idag för att möta en upp vän för en fika men Philips nya lilla tand har stökat och bökat så idag har vi mest tagit det lugnt här hemma. 

Ikväll missar vi självklart inte schlagern och jag är väldigt nyfiken på tjejgruppen Love Generation som är sist ut med sitt minst sagt dansvänliga bidrag "Dance alone" i kvällens delfinal. Varenda kotte som har en åsikt om melodifestivalen har pratat om låten i dagarna och enligt uppgift är det årets vinnarlåt tjejerna framför ikväll.

Än så länge har jag bara lyssnat in mig på webben men det låter minst sagt lovande så jag ser fram emot en spännande ikväll. Succé eller platt fall?

Lagom till kvällens mello drar igång ska jag svänga ihop min makalöst smarriga schlagerdessert med björnbär, krämig yoghurt, krossade maränger och riven vit choklad. Brukar göra yoghurtdesserten varje år i schlagertider (därav mitt påhittade lite småtöntiga namn på desserten) och den är sådär lagomt söt och syrlig på samma gång.  

Schlagerdessert med björnbär, yoghurt och maränger, 2 portioner

200 g frysta eller färska björnbär, hallon eller blåbär
3 dl turkisk eller grekisk yoghurt
4-5 maränger
vit eller mörk choklad

Tina bären i rumstemperatur för att undvika vattniga bär. Fyll botten på ett dessertglas med valfria bär. Klicka i hälften av den fluffiga yoghurten och krossa en maräng ovanpå yoghurten. Absolut godast blir det om marängbitarna är stora, marängerna ska alltså inte vara finkrossade. Du krossar enklast marängen i handen för lagom stora bitar! Fyll på med bär, fluffig yoghurt och en krossad maräng. Toppa slutligen det sista lagret med riven choklad. Ta da!

Önskar er alla en riktigt fin lördagskväll!

Kram
1 sofie:

skriven

Tjena Snygg-Katta!



Jag hoppas på att du kommer lägga in receptet på auberginelasangen för den lät så himla smarrig och god! :-) Måste även säga att du tar väldigt fina foton, den ovan på desserten i glaset är superfin! :)



Ha en härlig shlagerkväll du som är en riktig shlagerbrutta! =)



Kramar

2 Mia:

skriven

Aj aj bissingarna då...



Tack för fint recept:)



Kram kram

3 vickan (matplatsen):

skriven

happy mellokväll på er!! här är det big no no att tjuvlyssna i förväg ;) vill alltid höra dem för första gången när de framförs!



kram!

4 Johanna:

skriven

Vad gott med maräng i, det ska jag testa. Brukar göra något liknande men med hackad mandel och honung istället för maräng och vit choklad när jag blir sugen på något gott till vardags. Ha en mysig lördag!

5 Julia:

skriven

Åh så gott, extra gott med maränger tycker jag!! Måste testas här hemma med.



Själv sitter jag på jobbet och bara väntar på att få åka hem till familjen. Alltså ingen melodifestival för mig, får se reprisen :)



Hoppas ni har en mysig kväll där hemma.

Kramar till er

6 D I N A R A S hus med tre:

skriven

GOTT! måste prova någon gång! ;)

kram

7 Hanna:

skriven

Såg väldigt smaskigt ut får man testa någon dag! Hoppas ni har en mysig kväll!Kram

8 Carolines hemligheter:

skriven

God förmiddag (godmorgon kan man ju inte gärna säga klockan tio till en småbarnsmamma, eller hur...)!



Här i Stockholm är det riktigt mulet idag och vi stannar hemma eftersom Irma var kräksjuk (igen) igår, stackars liten!



Hoppas Philips tand inte gör så mycket väsen av sig idag, hur många tänder har han nu :-)



Ang. personer som skriver elaka kommentarer, det är nog helt rätt strategi att ignorera med 100 % varje gång! Syns man inte finns man inte, så att säga...



Ha en riktigt skön söndag med familjen, stor kram!

9 Marie:

skriven

Det låter som en god dessert, sådär lagom syrlig och söt, Vi åt lite gott igår men någon dessert blev det inte..får bli ändring på det. En fulländad middag ska ju avslutas med något sött tycker jag (för då behöver man inte ha så mycket godis i skålen senare på kvällen.)

kram!

10 Anna - Starwoman:

skriven

Godmorgon eller middag är det väl när jag tänker efter. Vi är lite sega i starten här denna söndag :-)



Hoppas Philips lilla tand inte gör lika ont idag, jobbigt när de små har ont och att ni haft en skön gårdagskväll och natt!



Ang mammagalan har jag fått mail, men inte schema ännu, kanske beror på att jag inte ska bo över? Men det kommer väl hoppas jag :-)



Ha nu en härlig söndag, supertrist väder här, men snaaaaart kommer våren!



Kramar

11 Johanna:

skriven

Jag gillade verkligen Love Generation igår så jag hoppas de tar sig vidare från andra chansen.



Jag tänkte höra om du har möjlighet att lägga ut receptet på auberginelasagnen? Jag äter nämligen GI nu och behöver alla tips jag kan få! :) Kram Johanna

12 Camilla-Mammasegen.com♥:

skriven

Åh gud så gott!!!!!! Måste testa!!!

13 elinjosefine:

skriven

Mmmm... den såg supergod ut!

Jag kollade faktiskt melodifestivalen igår. Är egentligen inte någon större fan men igår var det helt okej :)



Ha en fin söndag!

14 pillan:

skriven

Tyckte Love generation var superbra! Synd att dom inte gick direkt till Globen men tur för mig som ska på Andra chansen på lördag;)

Kram PIllan

15 Ulrika:

skriven

gott gott, som vanligt när man kikar efter recept hos dig! :)

16 Leia ♥:

skriven

Så roligt när jag tittar in här i din blogg denna kväll och ser denna goda desert! Gjorde nämligen den i fredags och bjöd gästerna på. Riktigt uppskattad kan jag avslöja att den var. :)

17 simone H:

skriven

Ser ju galet gott ut:D

18 Therese:

skriven

Mums, låter som en god och enkel dessert! Glasen ifrån Iittala är väldigt fina också.

Kram

Kommentera här: