Kvällens smarriga äppeldessert


Min smarriga äppelkompott med kanel, turkisk yoghurt, honung och hackade hasselnötter som ska provsmakas lagom till fredagsfinalen i kvällens Idol. Glasen kommer från favoriten Iittala.

Happy friday!

Härligt med helg igen! Imorgon kommer mina föräldrarbesök över dagen så då blir det förmodligen en liten lördagstur och en shoppinglunch på stan. Om vädret håller i sig ska jag nog passa på att inviga min nya mysiga poncho och jag måste även komma ihåg att titta förbi barnbutiken Kids för en liten julklapp som jag la undan tidigare i veckan.  
 
Idag har Henrik jobbat hemifrån för första gången på hela hösten så Philip har haft fullt upp med att åla fram och tillbaka mellan hans arbetsrum och mig i köket precis hela eftermiddagen. Han lämnar efter sig små spår i form av leksaker så det ser ut som en liten myrstig där han ålat fram. Gullungen! 

Till middag ikväll har jag svängt ihop en paj med körsbärstomater, soltorkade tomater, salchichon, färsk basilika och fetaost. Henrik fick önska ingredienser till fyllningen men jag tror och hoppas att det blir riktigt gott. Älskar paj! 

Till fredagsdessert blir det en gammal favorit som passar perfekt såhär på hösten. Den är superenkel att svänga ihop och jag intalar mig även att desserten är av det nyttigare slaget. Ingredienserna är äpplen, kanel, krämig yoghurt, honung och hasselnötter. Mmm!

Äppelkompott med yoghurt, honung och hasselnötter, 2 personer

2 tärnade äpplen
1/2 dl vatten
2 tsk malen kanel eller kardemumma
2 dl turkisk eller grekisk yoghurt
1 tsk flytande honung
2 msk hackade hasselnötter

Koka upp vatten i en liten kastrull och ha i äppelbitar och kanel. Jag gillar när det smakar mycket kanel alt. kardemumma! Rör om och låt sjuda under lock i cirka fem minuter tills äppelbitarna börjar mjukna. Häll av vattnet och låt äppeltärningarna svalna helt. Varva sen äppelbitarna med yoghurten och avsluta med att ringla över honung och toppa desserten med hasselnötter. Kyl och servera. Ta da! 

Ha nu en riktigt mysig fredagskväll!

Kram på er!

1 Anna Johansson:

skriven

Smarrig dessert och pajen låter spännande. Följer du något recept?

2 Emma:

skriven

Mums!! Det ser & låter väldigt gott! : - ) Gillar nötterna & äpplen tillsammans!



Önskar dig en jättehärlig helg tillsammans med dina två hjärtan!



KRAMAR

3 Hemma hos Katta:

skriven

Anna: Faktiskt inte den här gången, annars gillar jag recept! Paj gör jag oftast enligt ett recept i huvudet. Brukar göra en enkel pajdeg (smör, mjöl och salt) och sen vispar jag ihop lika delar ägg och mjölk till fyllningen. Förgrädda skalet och fyll med godsaker. In i ugnen i ca 40 min - klart!



Ha en fin kväll! Kraam /K

4 BLONDETTY:

skriven

Åh så smaskigt det där såg ut.....och nyttigt! Nyttig dessert är bra! :)



Pajen lät ju också urgod!



Ha nu en riktigt mysig kväll framför Idol. Jag sitter redan uppkrupen i soffan med två filtar, tända ljus och brasa i kakelugnen. Mys mys!



Kraaaam på er FINA!

5 Therese:

skriven

Blev nyfiken på att testa desserten, perfekt när det är både gott och nyttigt!



Trevlig helg!



Kram Therese

6 Hemma hos Katta:

skriven

Therese: Ja gör gärna det! Intalar mig själv att den är nyttigare än andra typer av desserter ;) Ha en mysig fredagskväll! Kraam kraam

7 Hemma hos Katta:

skriven

Carro x 2: Vad roligt att just jag inspirerar dig! Oj då! Det där lät inte bra! Jag som tycker att högblankt är fint...



Nu tillbaka till Idol! Kraam /Katta

8 Christine:

skriven

Ja, Paris är ganska underbart :-)



Tack, hoppas du har en fin fredagskväll du med!



Kramar

9 Sofia:

skriven

Mums så gott det ser ut måste jag prova att göra inom snar framtid!

Tack snälla söta Katta för den fina bilden på Våra Smås skyltfönster och ännu mera tack för den fina texten!



Kram påp dig och trevlig helg!

//Sofia

10 Michelle:

skriven

Mmm ser gott ut. Själv ska jag göra en höstlig kolapaj från senaste nummret av Elle mat & vin, den ser ut att vara supergod!



Svar: Än så länge är det sista året i grundskolan men det är mycket gymnasieförberedelser och helst av allt vill jag plugga inredningsarkitektur.



Hoppas du haft en happy Fredag, kram.

11 HUSnrNIO:

skriven

MEN så gott det där både såg ut och lät! Tack för tipset & trevlig helg=)

12 Emma från Kastberga:

skriven

Mums så smaskigt! Ska genast testa, blir kanske lördags efterrätten :)



Kram

13 Frida- trendenser.se:

skriven

Åh vilket gott recept det måste jag prova till ikväll! Hoppas att du har en skön höstlördag /Frida

14 Magda- mamma till Noah:

skriven

Mm så smarrigt detta ser ut då! Och just därför blir det denna äppeldessert till efterrätt idag efter en varmrätt ifrån "Halv åtta hos mig". Du inspirerar alltså inte bara vad gäller inredning, tack för det!



Skall även ta mitt första glas vin sedan innan jag blev gravid. Åh vad jag skall njuuta!



Trevlig lördag!!



Kram Magda

15 vintageretroprinsessa:

skriven

vilken härlig eterätt den ska jag allt ta och skriva ner :)

alltid kul att testa nya recept :)



Ha det finast mvh Jessica

Kommentera här: