Wienernougat & chokladtryffel


Chokladtryfflar i formar, wienernougat och klassiska tryfflar rullade i kakao. Tryffelreceptet kommer från "Vinterns söta" av systrarna Eisenman och receptet på wienernougat kommer från "Monikas Jul" av Monika Ahlberg.

Godkväll onsdag! 

Det är fortsatt snörvligt här hemma men efter lunch blev det i alla fall en skön promenad i vinterlandskapet utanför och vi hann även med en snabb handling av kvällens middag. Tror nästan vi båda tyckte det var lika skönt att komma ut för Philip hängde i princip över kanten på vagnen för att inte missa någonting!

När vi kom hem tog Philip en riktig maraton-nap på 2 h medan jag slängde mig i soffan med en kaffe och Carina Nunstedts överlevnadsguide "12 steg till ett skönare mammaliv". Carina Nunstedt har tidigare varit chefredaktör för tidningarna mama och Family Living men nu arbetar hon med den nya sajten och magasinet Yourlife.

Helt klart en charmig liten bok med hög igenkänningsfaktor och små tips här och var som jag kan rekommendera till alla småbarnsmammor där ute! Kanske inga revolutionerande nyheter såhär efter snart elva månader som mamma men en sån där bok som jag hade slukat som gravid och som gör att jag påminns om vad som är viktigt och vad som faktiskt inte är speicellt viktigt. Ibland gör det så mycket att bara få känna igen sig och få en liten extra påminnelse då och då. I alla fall för mig!

Över till någonting helt annat! I torsdags gjorde jag julgodis och i år testade jag två nya recept från systrarna Eisenman och Monika Ahlberg som jag bara måste dela med mig av. Vet att ni gillar recept!


Tryfflar med vita sockerpärlor i formar från Lagerhaus.

Tryffel, ca 25 kulor

225 g mörk choklad
1 1/2 dl vispgrädde
25 g rumsvarmt smör
kakao, florsocker, kokosflingor eller krossade polkagrisar till garnering

Hacka chokladen fint och lägg i en bunke. Koka upp grädden och häll den över chokladen. Låt stå i några minuter utan att röra om. Tillsätt smöret i små klickar och blanda försiktigt till en slät chokladkräm. Låt tryffelkrämen svalna i rumstemperatur. Ställ sedan in den i kylen. Rör om ungefär var femtonde minut. Efter ca 40 minuter kommer krämen att stelna snabbt, så rör då om var tredje minut tills den är så pass fast att den går att forma. Spritsa tryffelsmeten i formar eller rulla till kulor. Doppa en klick av tryffeln i kakao så att den inte fastnar i händerna och rulla till en slät kula. Avsluta med att rulla tryffeln i kakao eller annan valfri garnering.



Wienernougat och chokladtryfflar rullade i kakao.

Wienernougat, 1 form

250 g nougat
150 g mörk choklad
100 g mandelspån

Rosta försiktigt mandelspånen gyllenbruna i en torr stekpanna. Ställ åt sidan. Skär nougaten i bitar och smält över ett vattenbad. Grovhacka chokladen och låt den smälta ner tillsammans med nougaten i vattenbadet. Blanda till sist ner den rostade mandeln. Häll upp massan i en avlång form med bakplåtspapper. Låt stelna och skär i bitar.


Nu kallar sängen på mig!

Godnatt, kram!

1 Paula:

skriven

Åå smaskens!

"Stjäl" recepten direkt :)

2 Malin S:

skriven

Himmel vilka VACKRA små godisar! Du har väldigt bra handlag för det här med mat & bak. Tack för recepten!



Du skulle inte kunna tänka dig att skvallra lite om råden som boken vill förmedla. Hade varit intressant och säkert lärorikt/tänkvärt. Jag hinner liksom inte läsa böcker. Eller prioriterar kanske är rätt ord. För jag har ju tid att sitta vid datorn, ha ha!



Sov gott! kram

3 Ms. Kidelin:

skriven

Boken lät intressant:) Tryfflarna i formarna var ju hur bedårande som helst, måste testas någon gång.

4 Caroline:

skriven

Så smarrigt! Får nog bli lite mer julbak här hemma :-)

5 Mia:

skriven

Receptet på wienernougaten klipper jag ut och sparar direkt. Ser hur gott ut som helst! Hittade också ett i senaste Hus & Hem på stänger med choklad och jordnötter som jag tänkte göra i helgen. Min första jul med egetbakat julgodis! Spännande!

6 Madeleine:

skriven

Stackars Philip som är sjuk igen.

Vore kul att hinna ses något innan jul=)



Ha en bra torsdag. KRAM

7 Pillan:

skriven

Vad duktig du har varit och gjort så mycket fina/goda julgodisar! Ett år gjorde jag Mozartkulor väldigt pillrigt men så goda! Nu brukar jag typ köpa rödvita Marianne som godis;)

Hi hi lata Pillan

8 C:

skriven

Hej, kan du tipsa mig om vart/vilken butik i Örebro som har märket Jellybean? : )



Tack på förhand!

9 C:

skriven

Förresten: Inspirerande! Du får gärna skriva ut receptet på de små godingarna i fina formarna också ; )

10 Hemma hos Katta:

skriven

C: JellyBean finns både på Village och på Finrummet. Är lite osäker men det kan hända att även Cervera säljer JellyBean.



Godingarna i formarna är gjorda efter tryffelreceptet =) Gjorde runda tryfflar av halva satsen och spritsade resten! Lycka till!



Kraam Katta

11 17 Cherry Tree Lane:

skriven

Det ser farligt gott ut :)! Tack för recepten och boktipset!

Kram C

12 Camillasnyahem:

skriven

Just nu skulle jag behöva läsa en bok om trots. Vissa påstår att det inte finns trots, men då undrar jag vad för period Lea går igenom just nu, phu! Hahaha. :)



Vilka fina julgodisar du gjort! Och snyggt upplagt!



Ha en fin dag. Kram

13 Mia ☆:

skriven

Vad mycket gott du frestar med här inne!



Ska minnas boktipset till om några månader, låter läsvärt =)



Ha en finfin torsdag, kram!

14 Anna Johansson:

skriven

Så smarrigt det ser ut. Super att du direkt slängde upp recepten. Har du något recept på tryfflarna i kakao? De rosa formarna är hur fina som helst

15 Hemma hos Katta:

skriven

Anna Johansson: Både tryfflarna rullade i kakao och tryfflarna i formar är gjorda enligt samma recept! Kraam /Katta

16 Anna:

skriven

Ser ju inte helt fel ut. Synd att jag inte äter godis =)

17 Maja/Cactusvit:

skriven

Mums så gott det ser ut! Till och med så gott att jag idag skrev ut recepten för att försöka mig på att göra eget julgodis.



Vart har du hittat dom vita sockerpärlorna? Har en burk (stenhårda) silverpärlor här hemma vilket kanske också funkar.



Ha en skön kväll, kram från mig!

18 Elin:

skriven

Jag har letat efter något gott julgodis att göra men nu tror jag inte jag behöver leta längre! Wienernougat älskar jag, och när jag var mindre så brukade jag få en ask wienernougat i min julstrumpa till jul :) Jättesöta formar också! Kram

19 BLONDETTY:

skriven

Mmmmm vad gott det ser ut och vad duktig du är att göra fint julgott!



Boken har jag själv hemma och det finns en hel del bra att läsa i den......när man hinner :)



Ha en härlig kväll!



Kram

BLONDETTY

20 jessi:

skriven

Tack för hälsningen!



ja så är det, vi förlorade vårt barn,

det var väldigt jobbigt. Svårt fortfarande

men livet måste gå vidare.



Snart öppnar jag bloggen igen. Men har

behövt den här tiden för att bearbeta

ifred men har haft stort stöd av nära

och kära, kurator och sjukvården.



Kram



Jessi

21 Elin:

skriven

Hej! Jag lånade receptet idag och gjorde wienernougaten, gud så god den blev! hoppas det var ok att jag skrev receptet i min blogg och länkade tillbaka hit! Kram Elin

Kommentera här: