Päron- och fetaostpaj med parmaskinka


En av mina favoritpajer. Passar egentligen bäst en varm sommarkväll men den är såklart lika god året om.

Idag har jag mest jobbat här framför datorn och planerat inför kommande veckor. Känns nästan ångestladdat att min lediga vecka är slut och det är dags för jobb igen men förhoppningsvis går den här första veckan snabbt. Ser verkligen fram emot nästa helg för då blir det äntligen schlagerfest med Madde här hemma innan vi förflyttar oss till Villa Strömpis. Länge sen jag gick ut nu så det blir riktigt kul. Dessutom sista delfinalen. Spännande, spännande!

Just ja! Fick en förfrågan angående receptet till en av pajerna jag gjorde igår;

Recept: Päron- och fetaostpaj med parmaskinka

Fyllning:
1 päron
200 g fetaost
3 ägg
3 dl mjölk/grädde
salt och peppar
färsk timjan
1 dl riven ost

Garnering:
1 päron
6-8 skivor parmaskinka eller prosciutto
färsk timjan eller ruccola
ev. balsamico

Gör en klassisk pajdeg som du låter vila i kylen och tryck sedan ut degen i en ugnssäker form. Förgrädda i ca 15 minuter och låt svalna. Vispa ihop ägg och mjölk under tiden. Krydda med salt, peppar och färsk timjan. Tärna fetaosten i kuber och dela päronet i klyftor. Placera fetaosten och päronklyftorna i pajskalet, häll över fyllningen och strö över riven ost. Ställ in pajen i ugnen, 200 grader i ca. 40 minuter. Tag ut formen och garnera med ett skivat päron och några skrivor parma. Ringla gärna över någon god balsamico och servera med en sallad och något gott rödvin.

Nu ska jag förflytta mig till soffan för dokumentären "Victoria Beckham: Den osminkade sanningen". Love Victoria! Senare ikväll blir det självklart intriger i "One Tree Hill" och söndagsfavoriten "Gossip Girl".

Ha en mysig kväll! Kram
1 Anette:

skriven

Åh, verkar riktigt smarrigt, måste spara receptet och göra till sommaren! (är ju lite försiktig med skinka nu med lillen i magen...)

2 helen:

skriven

den pajen såg onekligen god ut. man får så mycket inspiration av att titta in hos dig, både vad gäller mat/inredning/produkter! bra tycker jag, killen blir dock inte lika glad när jag vill byta ut det ena mot det andra i möbelväg (vi har ändå mestadels nya saker) bara för jag tycker vitt är lite fräschare än ek just nu... haha... nästa hem har förhoppningsvis två våningar så då kan nuvarande ek-vardagsrummet stå där uppe och det blivande vita kan vara där nera drömmer det bästa av två världar! ;-)

3 Hannah:

skriven

Det är så kul att få ta del av dina smarriga recpet. Blev riktigt sugen nu, trots att middagen just är intagen.

Kram!

4 christin:

skriven

Mums vad god den pajen ser ut! Är det crema di balsamico du har ovanpå? Jag smakade det för ett tag sen på en smörgås på ett fik och blev helt såld, mums vad gott det är!

5 Tess:

skriven

guuud så gott det ser ut!!! Jag måste bara testa detta recept!!!!



ha en trevlig kväll

kram!

6 Caroline:

skriven

Den där pajen lär ljuvlig! Tror du att man kan servera den kall på en buffe?

Mysig blogg du har!

Ha en fortsatt trevlig kväll!

7 Jossan:

skriven

Den ser riktig mumsig ut. Det är så gott med paj tycker jag.



Ha en fortsatt mysig kväll!

Kramar

8 Emelie:

skriven

Det ser sjukt gott ut!

Den pajen måste jag försöka mig på!

Mums!

Kram på dig tjejen!

9 Jill:

skriven

Päron på matpaj har jag aldrig sett förr men det får testas framöver. En fröjd för ögat iaf. Hoppas helgen var it bra och att den kommande veckan blir bra.

10 caroline:

skriven

Gud, ser verkligen supergott ut! :) den ska jag nog försöka mig på i veckan. Hoppas att ni båda mår bra där hemma nu :)



kram på dig

11 Martina:

skriven

Man blir ju alltid sugen på det du visar här, jag ska ha över mamma på lunch idag så jag gör en tacopaj men den där pajen bör man ju testa någon gång!

12 Madeleine:

skriven

Ser jättegod. Får man pröva en dag även om jag förtillfället går på diet. kram kram

13 jessi:

skriven

Hej Katta!



jag vill önska dig en bra start på en ny arbetsvecka! Hoppas du mår bra!

Pajen ser farligt god ut, bra att du skriver recepten så kan vi sno idén från dig! =)



kram

14 Emily:

skriven

Såg ju farligt gott ut! :) Får nog svänga ihop en såndär någon kväll!

15 Lena A:

skriven

Det är så bra att ha Katta-bloggen för o leta recept! Alltid nåt bra tips man kan norpa åt sig =)

Pajen måste jag testa nästa vecka när det vankas gäster..

Ha en härlig kväll!

16 Mia:

skriven

Vad gott det ser ut!

17 tekAnna:

skriven

Pajen ser fantastiskt god ut! Den ska jag helt klart testa vid tillfälle.

18 Hemma hos Katta:

skriven

Caroline: Absolut, den är perfekt på en buffé. Funkar lika bra kall som varm =) Kraam

19 Hemma hos Katta:

skriven

Alla: Tack för era snälla kommentarer! Kul att se att ni är många som kommer att testa receptet framöver... Ni får berätta vad ni tyckte sen! Kraamar!

20 Therese:

skriven

Låter och ser verligen supergott ut! Måste testas när ugnen blir inkopplad!



Jag kanske skrev lite oklart men min väninna jag pratade om bor tyvärr inte särskilt nära mig utan i Örebro. Tyvärr har jag tre barndomsvänner som fick barn förra året, samma år som jag födde Saga men alla bor alldeles för långt bort:( Men det är iaf. trevligt när dme kommer hemåt:)



Ha en trevlig onsdagskväll!

21 Änglahår:

skriven

Hur gott ser inte detta ut?!! Måste provas.

Har en tävling på gång hos mig som kanske skulle passa ;-)

Nu ska jag titta vidare hos dig.



/Änglahår

22 Therese:

skriven

Imorgon kommer några vänner till mig och då tänkte jag bjuda på denna goda paj. Den ser otroligt god ut. Har du något tips på en sås som passar till pajen?



Många kramar Therese

23 Therese:

skriven

Åh vad gott det såg ut, jag är lite av en pajälskare :) snor receptet för jag måste verkligen testa!

Kommentera här: