Getostpasta med rödbetor och valnötter


Förra veckans fredagspasta. Det vita fatet kommer från favoriten Mateus.

Förra fredagen testade jag som ni vet Emelies spännande recept på en pasta med chèvre, rödbetor och valnötter. Jag använde mig av linguine och resultatet blev superbra, så fräscht och gott. Älskade inslaget av krispigt färska sockerärtor. Henrik pratar fortfarande om hur god pastan var så det var inte bara jag som fick en ny pastafavorit. Som ni kan se valde jag att inte blanda rödbetorna med pastan till en början men vid serveringen blev allt såklart härligt rosafärgat.

Recept: Emelies getostpasta med rödbetor och valnötter, 4 pers.

3-5 stora rödbetor
2, 5 dl grädde av valfri sort
100 g chèvre
en näve färska sockerärtor
valnötter
valfri pasta


Koka rödbetorna i lättsaltat vatten i ca 10-20 minuter tills de är mjuka. Skala rödbetorna och skär i klyftor. Strimla sedan sockerärtorna fint på längden. Värm upp grädden och smält ned getosten under omrörning. Salta, peppra och sila ostsåsen vid behov. Koka pastan aldente och blanda den med getosten och grädden. Avsluta med att vända ner sockerärtorna och rödbetorna i pastan. Strö över valnötterna och servera direkt.

Hade en riktigt bra jobbdag igår även om jag kom hem sent. Få lektioner och ett spännande möte om ett framtida samarbete kring entreprenörskap på eftermiddagen. Ligger verkligen i tiden och det är extra kul att få vara med och dra igång någonting positivt.

Så var det äntligen fredag och helg igen. Hann med en latte med Madde Java efter jobbet. Skönt med en liten update i slutet av jobbveckan. Älskar känslan av att ha hela helgen framför sig. Extra kul att det är Alla hjärtans dag som självklart ska firas. Förra året bestämde vi oss för att inte fira dagen men ändå väntade ett fång vita rosor och en mysig middag från Wongs på mig här hemma. Älskar vita rosor! Hur vi valt att fira dagen i år håller jag för mig själv ett tag till... 

Ha en riktigt mysig fredagskväll nu! Kram

1 Anna:

skriven

Hoppas att ni får en fin alla hjärtans dag.

2 Zandra:

skriven

Åå låter som att ni kommer att få en spännande alla hjärtansdag, kommer säkert bli mysigt!

Väntar med spänning... ;-)

Ha en fortsatt bra kväll och ha en hääääärlig helg!

KRAMIZZZzzzzzzz

3 caroline:

skriven

Åh, det både låter och ser gott ut :) Har väntat hela dagen på att inlägg från dig, alltid lika spännande! Ha en bra helg! Kram kram

4 Petra:

skriven

Vad är det för märke på dina vita,kantiga tallrikar som du har visat i äldre inlägg? Ha en trevlig kväll! Kram

5 Anna:

skriven

sv: Jacuzzin går inte att klara sig utan ;-)

Pastan ser så god ut, den måste vi prova någon dag.

Kram kram

6 Miia - There´s no place like home:

skriven

Oooh vad nyfiken jag blir nu! Hoppas ni får en mysig alla hjärtans dag :) Kraaam!

7 Hemma hos Katta:

skriven

Petra: Våra vita fyrkantiga tallrikar, assietter och skålar kommer från Åhléns. Perfekt vardagsporslin även om jag numera oftast vill äta på mitt Mateus =) Detsamma, kramar!

8 Madeleine:

skriven

Pastan ser smarrig ut säger hon som inte är någon pastafantast...haha



Lät spännande det där entreprenörprojketet, får du berätta mer om next time!



Tack för en mysig fika idag, blev jätteglad att du hann upp på stan. Kan ju ses längre nästa vecka när du är ledig och allt=)förutom lördagen då....



Ha en mysig kväll nu och en mysig morgondag=)

KRAAM



Ps: Ska avnjuta "champagne" nu...haha TACK snälla!

9 FURNISH.etc:

skriven

Mums vad gott det ser ut! Kanske något och satsa på imorgon till alla-hjärtans-dag-middagen :) Vilken trevlig blogg du har, upptäckte den först idag. Kram Emmy

10 Miia - There´s no place like home:

skriven

Just de.. Sportlov nästa vecka! Är du lediga hela veckan då alltså? Helt underbart ju! Klart en av de bästa fördelarna med läraryrket ;)

Vi har haft lite alla hjärtans dag-mys här hemma ikväll, för imorgon ska vi bort på kvällen. Fast egentligen så ser ju varje fredag ut så här hemma hos oss. Så vi brukar inte göra något speciellt på alla hjärtans direkt, mysa som vanligt. Jag fick ju blommor ikväll och imorgon ska han få en liten present av mig.. :) Är som sagt väääldigt nyfiken däremot på vad ni ska hitta på imorgon! :) Kram kram

11 Mia:

skriven

Du lyckas alltid med alla maträtter! Är precis som alla andra nyfiken på hur du ska fira alla hjärtans dag. Ska ni förlova er? Kram Mia

12 liten del av sofie:

skriven

Hihi ska ni äntligen förlova er.....? :-)

13 anna:

skriven

vad tror du är bäst? att vara singel eller i ett förhållande på alla hjärtans dag?

14 FURNISH.etc:

skriven

Nja, just nu ligger vi inte så bra till, men det är ju ett par veckor kvar. Jag tror många är ganska färgskygga tyvärr, men jag är sååå glad att jag överhuvudtaget är nominerad :) kram emmy

15 jessi:

skriven

Ha en mysig alla hjärtans dag imorgon!

Det ser alltid så gott ut med dina maträtter.=)Mateus har verkligen fina saker, jag har deras turkosa tallrikar med men är sugen på ett större uppläggnigsfat.



kram

16 caroline:

skriven

Sv: Tack för komplimangen om flätan :) har ju en jobbig lugg som jag vill ha bort!



Väldigt nyfiken på vad ni hittar på imorgon, men jag väntar gärna och ser :)



Inte lite avundsjuk på ditt jobb, drömjobbet för mig men för de lite yngre!!

Kram på dig!

17 Sofie:

skriven

Jag har alltid undrat hur det smakar med rödbetor i maten... Jag har aldrig ätit det till någonting annat än pyttipanna, men jag har börjat upptäcka att man tydligen kan ha det i annat också! Haha.

Det här till exempel verkade jättegott!

18 LINDA | ddisconnected:

skriven

åhh, ser gott ut :D

ha en bra alla hjärtans dag :D

19 Madeleine:

skriven

Ha en underbar dag med din H nu=)



Många alla hjärtan kramar till dig vännen!!!



Ps: Drömde i natt att ni gifte er. Men insåg att det inte var sant när jag vaknade för det var ett helt oigenomtänkt bröllop och ingen fin klänning etc. Kändes ju inte som du direkt;)

20 Emelie:

skriven

Haha, ja han är cool den där Einstein!

Kan säga att jag suger på matte jag med.. Ekonomin är svår men jag ska klara det!



Pastan såg ju både supergod och snygg ut!



Tack detsamma stumpan!

Hoppas ni får en supermysig dag!

Kram kram

21 Charlotte:

skriven

Åh, vad ska ni göra för spännande? Blir jättenyfiken nu!



Föresten så säljer jag ett par ursnygga pumps med peeptoe och träklck på min blogg nu. Om du eller någon annan skulle vara intresserad. Bara ett tips :-) Kram!

22 Hemma hos Katta:

skriven

Alla: Tack för alla fina kommentarer! Svarar i era bloggar eller här så snart jag sätter mig här i lugn och ro =) Kraamar till er alla!

23 Emelie Talvis - e t a l v i s ♦:

skriven

ser gott ut :)

24 Malin M:

skriven

Hej!!



Älskar din blogg!!



Hoppas att du ser det här inlägget så här långt i efterhand, gissar på att du får något mail eller annan indikation på att en ny kommentar skrivits!?



Jag tänkte höra med dig vilken nyans det är på dina vita mateus-tallrikar (de med spets), är det offwhite eller "vitaste vitt"?! Jag är ute efter spetstallrikarna i "vitaste vitt", men när jag var på NK (Sthlm) informerade butikspersonalen mig om att spetstallrikarna inte görs i den nyansen.... Jag kom genast att tänka på dig och din bogg eftersom jag tycker att dina tallrikar ser väldigt vita ut... Hoppas att du kan svara!! Var har du köpt dina?



Kram!



/Malin M

25 Hemma hos Katta:

skriven

Malin M: Tack snälla! =) Måste tyvärr göra dig besviken för jag har fått exakt samma uppgifter från butiker som säljer Mateus. Faten (som det stora med spets på bilden) och skålarna görs i vitt men mattallrikar och assietter finns bara i nyansen offwhite =( Jättetrist för jag är också ute efter vita mattallrikar och assietter nu lagom till jul. Ha en fortsatt bra fredag! Kraam

26 Ellinor:

skriven

Gillar bloggen och alla recept, massor som ska provas!

Kommentera här: