Saffranspasta med kyckling & kräftstjärtar


Favoritpastan här hemma. Ruccolans peppriga smak passar perfekt till pastan.

Haft en riktigt bra dag trots regn och kyla. Hade planerat att premiärluncha i solen men när jag mötte upp Miia på ett foktomt Stallbacken insåg vi direkt att det inte var läge att sitta ute så i stället blev det en mysig långlunch på Java. Favoritsalladen, cola-light och en kaffe. Myspys!

Lagom tills det var dags att börja röra på sig började det regna så det var bara att bita ihop och kryssa mellan butikerna. Hann bl.a. hälsa på Elin och passade på att få med mig ett par vita Converse hem från butiken hon jobbar i. Riktigt nöjd och jag känner på mig att det kan bli vårens och sommarens favoritskor.

Här kommer äntligen receptet till saffranspastan jag bjöd tjejerna på i lördags. Både min och Henriks favoritpasta och det har blivit något av en klassiker här hemma på helgerna när det ska gå snabbt och bli riktigt gott.

Recept: Saffranspasta med kyckling och kräftstjärtar, 4 personer

1 grillad kyckling
400 g kräftstjärtar

5 dl crème fraiche
ca 2 dl vitt vin
1 msk skaldjursfond
1-2 kuvert saffran
1 msk tomatpuré
1 vitlöksklyfta
1-2 krm hackad chili eller cayennepeppar
salt och peppar

Tillbehör: Linguine eller tagliatelle

Koka upp crème fraichen med saffran, fond, vin och tomatpuré. Pressa eller finhacka vitlöken, krydda och smaka av. Koka pastan. Dela kycklingen i mindre bitar och vänd ner tillsammans med kräftstjärtarna precis innan servering. Lägg upp och servera. Enkelt och väldigt gott!

Nu blir det middag framför kvällens "Halv åtta hos mig" och sen ska jag ta tag i packningen inför morgondagen här.

Ha en riktigt mysig onsdagskväll! Kram
1 Frida:

skriven

Vilket supergott recept!! Måste jag absolut laga i helgen. Åh, vad härligt att åka till Västkusten, till bringade mina barndomssomrar i Alingsås. Så det väcker många minnen!!

Hoppas att du & din älskling får en jättemysig weekend i Kungshamn.

Tack för din värmande kommnentar, hos hemma hos dig kommer jag att trivas ;D.

Kramar & Glad Påsk!

2 Madeleine:

skriven

Kan intyga att rätten var mycket god=)



Mysigt med Javalunch och jag förstår att ni inte satt ute. Hamnade också i regnet:(



Du kommer bo i dina Converse..haha. Jag överväger starkt här hemma att köpa ett par nya då det är ett måste i garderoben. KRAAM

3 Malin S:

skriven

Tack för matinspirationen ! En middag till påskhelgen fixad =)

4 jenny:

skriven

Åh va gott det såg ut att vara. Nu blev jag hungrig...



Stor kram

5 Camilla:

skriven

Du verkar vara så duktig i köket, kan du inte söka till "Halv åtta hos mig"? :) Jag tror (på riktigt) att du skulle få skyhöga poäng!

6 fru Sätterlund:

skriven

Oj vad gott det såg ut. Det måste jag komma ihåg att prova :)



Vad kul att du hittat till min blogg och gillade Alvas rum. Ett sånt träd är lätt att göra själv :)



Glad påsk, Therese

7 Liw:

skriven

Åh ser jättegott ut! Måste jag testa =)

8 Malin:

skriven

Jag gillar också Converse, har ett par svarta men funderar på ett par vita också :)

9 Miia - There´s no place like home:

skriven

TACK för en supermysig lunch idag! Alltid lika trevligt när vi ses.

Håller med Madde, du kommer bo i dina Converse ;)



Recpetet låter smarrigt! Det får jag testa nån kväll framöver... Förmodligen efter att vi flyttat, känns inte så kul att laga mat nu när vi knappt har nånstans att sitta...



Kraam & god natt!

10 Sofie:

skriven

Åh! Proffsnygga bilder som alltid!! =)Grattis till conversen! En till i gänget.. ;-P Bästa shoesen..!!

Ha en jättebra påskhelg om det inte blir ngt mer inlägg från dig!! =) eller jo... du brukar ju uppdatera från västkusten med (tjejen med koll) ;-P

GLAD PÅSK iaf!! kramar!!

11 vintageretroprinsessa:

skriven

Ögonfröjd att kolla på alla vackra bilder du bjuder på :)



det där receptet ska skrivas ner :)





Ha det finast och Glad påsk

12 Johanna:

skriven

Vill bara passa på att önska glad påsk för i morgon åker jag till Trysil för att åka skidor. Ha en bra helg. Kram

13 Liza:

skriven

Hej! Vad kul att du kikade in hos mig! Tack vare det så hittade jag dig också! Vilken jättefin blogg du har och läcker lägenhet!

Glad Påsk!

Liza

14 Sue:

skriven

Har sagt det förr och säger det igen....ser mums ut!!!!!!



Mysig skärtorsdag på dig sötis!



KRAAAAM!

15 jessi:

skriven

Glad påsk till dig härliga Katta!



Njut av ledigheterna, god mat, sällskap o påskgodis! Vi hoppas på sol sol o sol!



kramar

16 Linda:

skriven

Det ser riktigt gott ut, måste nog faktiskt testa :) Det låter som att du faktiskt kan ha det lite tufft på jobbet ibland, den åldern känns lite tung kanske :) Men säkert roligt på samma gång. Kul att få jobb inom det man faktiskt pluggat :)



Ha en fin helg och glad påsk :) Kram

17 Emelie:

skriven

Så gott! Har ganska nyligen lärt mig att verkligen gilla saffran så det här måste jag definitivt prova. Bra att ha snabba rätter att laga som ändå är goda och lite lyxiga sen när twinsen har kommit =)

18 Livet hemma hos Linda:

skriven

Pastan ser ju super god ut! Måste jag nog testa någon dag:)



Tack för din söta kommentar förresten. Är riktigt nöjd med mina nya handdukar:)



Hoppas ni får en mysig påskhelg på västkusten. Kramar

19 Zandra:

skriven

Kör försiktigt och ha en jättemysig Påsk med Darlingen på Västkusten!

KRAMAR

20 Sandra:

skriven

Mums vad gott det såg ut, ska spara i min recept mapp ;)



Jaa det är ju det som är meningen, får också rysningar och lite lätt svettningar när jag tänker på allt som ska göras ;) Men det blir kul att följa från början til slut.. Om det nu blir ett slut, haha.



Detsamma söta Katta, härligt med långledigt va? :)



Kraam

21 madde:

skriven

detta måste jag testasmarrigt smarrigt

22 Shirin:

skriven

Ojj det där såg riktigt riktigt gott ut!!! Jobbigt nu när jag är hungrig haha :)

Glad påsk!

23 Malin S:

skriven

Dagens lunch =) Uppskattad av både mig och MakeMacDreamy. Körde dock på kycklingfond istället för skalisfond. Hoppas ni har det toppen on the bestcoast ! Glad påsk.

24 Johan:

skriven

har aldrig smakat saffranspasta, men måste smaka! är den så god?!

25 Sandra drömkaka:

skriven

Oh tack, jag älskar ju att baka & är ett riktigt bröd & kakmonster :D!

Du får ta & testa dem! De blev verkligen supergott med chokladen & mandelmassan i!



Det såg däremot inte dumt ut med den här maten, mmm sugen jag blir! :)

Kommentera här: