Rabarbermuffins med crumble






Resultatet av dagens muffinsbak som jag funderar på att bjuda mina snälla kollegor på imorgon. Använde mig av ett recept äppelmuffins med crumble men bytte ut äppelbitarna mot rabarber. Falu-rabarber från mamma och pappas buskar. Receptet är hämtat från Leila Lindholms bakbok "A Piece of Cake". Urgoda hälsar Henrik!

Rabarbermuffins med crumble:
100 g smör
2 ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1 nypa salt

Fyllning:
2 dl tärnade rabarber
2 msk strösocker
2 msk malen kanel/kardemumma

Crumble:
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker


1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.

2. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt. Rör ner i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.

3. Blanda rabarberbitarna med socker, kanel och kardemumma. Placera några bitar i varje form och fyll på med muffinssmet.

4. Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och strösocker i en bunke.

5. Strö lite smuldeg på toppen av varje muffins.

6. Grädda i cirka 20 minuter. Klart!

Ikväll blir det hemmagjord pizza med parma, ruccola och och massor av mozzarella. Extra ananas på min del. Jag missar självklart inte säsongspremiären av "Ensam mamma söker" senare ikväll. Love dejtingprogram!

Ha en fortsatt mysig söndag, kram på er!

1 Linalotta:

skriven

Precis som jag trodde skulle det bli nåt supergott ;)

Ett recept värt att testa kanske...

2 Anna:

skriven

Åhh vilka godbitar, precis vad jag skulle vilja ha nu med en svart kopp kaffe, kan du inte buda över varsin muffins till mig och maken ;) Riktigt goda såg de ut! Själv fixar jag hörstgarderoben i det gråa vädret, blev förövrigt ingen utgång igår, blev mys i soffan här också, dock inga tårar, men jag har PS, I love you liggandes i skåpet, köpte den på Bali, men har inte sett den än, får väl ladda upp med näsdukar förstår jag =)



Ha en mysdag med din H!



Bamsekram!

3 Malin S:

skriven

Du har ju till och med ett piffigt kryddmåttset !!!

PS-filmen undviker jag totalt. Hatar ledsamma lipfilmer. Jag blir alldeles för påverkad. Usch. Jag är av den kanske omogna åsikten att filmer i första hand vara underhållning. Tp Legally Blonde och sånt ;) Kramis till dig.

4 Martina:

skriven

Mumsigt, jag som har massa rabarber i frysen!

5 Jennica med vit inredning:

skriven

Hoppas du gillar Anette ikväll i Ensam mamma söker :) Vår Lindex-chef (biträde?) här i stan! Tyvärr har hon redan avslöjat vem hon väljer för oss som kan se dem i stan :)

kram kram

6 Misen:

skriven

Åh, gud så gott det där såg ut! Vi mumsar just äppelkaka här, men det där är värt att prova en annan dag!

7 Marina:

skriven

Det ser ljuvligt gott ut.

8 Charlotte:

skriven

Vad gott det såg ut, den boken måste jag def. köpa!

9 Caroline:

skriven

Vad lustigt! Det blev nästan exakt samma middag hemma hos mig ikväll :)

10 Emelie:

skriven

Oh my vad gott det ser ut!!! Skulle precis som Anna vilja ha ett par stycken hitbudade.. ,-)



Måste absolut provbakas någon dag!



ha en skön kväll gumman! Kram

11 Josefine:

skriven

såg gott ut :)

12 Elin:

skriven

H&M är underbart! Men farligt ;)



Ååh vad sugen jag blev på att baka.. Evigheter sen. Hannes mamma har Leilas bok, kanske skulle låna hem den och kika lite... Eller, kikat har jag såklart. Men ta tag i saken och baka något! Muffinsen såg finfina ut.



Jadu, jag hamnade plötsligt på f.d. Backstage igår! Det var inte riktigt tänkt så, men trevligt var det :) Såg att du gillade filmerna, roligt! Den där andra du såg har jag inte sett.. Nåt du rekommenderar?



Kram!

13 Annika:

skriven

Jag måste ge ett tips, du som gillar Leilas böcker.

Har du koll på "två systras söta"? En kanonbra bakbok...I love it. Nougatkakan bakade jag sist och den var ta mig fan det godaste jag ätit (och jag har ätit rätt mkt ;-)) Kolla upp den om den inte står i hyllan redan.

14 Sandra/Vit design:

skriven

Åh så ljuvligt gott det såg ut! Kram Sandra

15 La Fleur:

skriven

Åh de ser helt underbara ut, måste vara farligt goda! Din måttsats var bara för söt, måste ha! Får man fråga var du har köpt den? Ha en super mysig Tisdag! Kraam!*

16 Therese:

skriven

Tycker om det du skrev! Skojigt att se lite fina grejer och inte endast det vanliga sakerna som man kan se om typ alltid. ;)

Kommentera här: