Vinn ZETA

 
I helgen är det flyttcirkus här hemma så det blir inte mycket till picknick trots det fina vädret utanför. Men lite ost och ett gott vin med tillbehör hinner man (nästan) alltid med när man pausar i havet av flyttkartonger. Ikväll dukar vi upp med ost, kex, vindruvor och galiamelon på nya köksön. Picknick inomhus alltså. Svårare än så behöver det inte vara.
 
Det vita ekologiska vinet 99 Rosas har fått en ny design och ett tetravin känns faktiskt som klippt och skuret för picknickkorgen. Om vi körde picknick utomhus så skulle jag gärna svänga ihop min kalla potatissallad med jordgubbar och sen några kycklingklubbor och ett glas vin till det. Smarr!
 

Kall potatissallad med jordgubbar, 4 personer

0,8 kg färskpotatis
0,5 l jordgubbar
1 dl riven parmesan
2 msk finhackad färsk dill

Vinägrett:
2 msk god olivolja
2 msk vit balsamvinäger
1 msk flytande honung
1-2 tsk dijonsenap
salt och peppar

Koka potatisen, häll av vattnet och låt svalna. Halvera färskpotatisarna och jordgubbarna och lägg upp på ett fint uppläggningsfat eller i en skål. Vispa ihop dressingen och blanda ner den tillsammans med den finhackade dillen. Avsluta med den rivna parmesanen. Klart! 
 
 
I samarbete med Enjoy Wine kan du nu vinna ZETA-produkter (perfekta för en picknick eller en myskväll hemma) värda 500 kr och det enda du behöver göra för att ha chansen att vinna är att lämna en kommentar där du berättar om vad som är din paradrätt och säkra kort i picknickkorgen. Glöm inte att även fylla i din mailadress i formuläret. Lycka till!
 
Nu: tillbaka till flyttkartongerna som aldrig vill ta slut...
 
Kram
 
I samarbete med Enjoy Wine
1 Katarina P:

skriven

Är mitt upp i en jobbig gravitet, precis som du så kräks jag varje dag tros jag är i v.30, fått diagnos HG. Tappat 10kg, på de så har jag svår foglossning och blev för en månad sen akutopererad för hemarojder med blodproppar. Så jag hade uppskattat en hemmapicknick, de hade verkligen piggat upp min vardag!
Tack för en trevlig blogg, ska bli roligt att följa dig!

2 Therese:

skriven

Våran familj har haft en omtumlande sista tid. Våran andra son föddes helt utan förvarning för snart 8 veckor sedan. Då 10 veckor för tidigt. Vi har bott på olika sjukhus till för en vecka sen och bor nu hemma på permission. Lillebror kan nu äntligen andas själv och får endast hjälp med lite mat via sond annars fungerar allt. Vi har drygt 14 månader mellan våra söner så det är fullrulle. Jag skulle vilja bjuda min sambo på en picknick i vardagsrummet för att fira våran 6-årsdag som vi fick tillbringa på sjukhuset och se på lillebror få andningshjälp.

3 Jossan:

skriven

Wow!! Jag fullkomligt älskar crostini med någon god röra på och skulle vilka vinna för att kunna bjuda med vår stora flicka på en picknick, bara jag och hon<3 Det var längesedan vi gjorde något själva. Hon är bara 5 år men redan så omtänksam och givmild och jag vet att hon hade uppskattat detta. Vi tar med oss några mysiga filtar och go plockmat i picknickkorgen och går ut på en klippa här vid havet och bara myser!

4 Elinor:

skriven

Ta vara på vardagen och njut av alla små stunder
man kan inte vänta på något under
livet är här o nu
så du...
Bjud någon på en liten picnickfest
o tala om att hen är bäst!

5 ronja:

skriven

så gott :)

6 Eva:

skriven

Hej! Plockemat är det godaste som finns. Jag och gubben ska ha lite mys på altanen med levande ljus. MYS!!!!!

7 Mikaela:

skriven

Jag skulle vilja bjuda min blivande man på picknick.Vi har haft 2 otroligt tuffa år och skulle verkligen behöva en stund för oss själva bara han och jag.

8 Mikaela:

skriven

Jag skulle vilja bjuda min blivande man på picknick.Vi har haft 2 otroligt tuffa år och skulle verkligen behöva en stund för oss själva bara han och jag.

9 Anonym:

skriven

Jag skulle vilja bjuda min sambo på picknick när han kommer hem från sitt jobb. Han har under en veckas tid jobbat utomhus i regn och rusk. Nu vill vi ha in lite solsken i vårt liv. Vi träffas väldigt lite under intensiva jobbperioder då vi är på olika ställen. Så tid för kärlek och picknick vore underbart ❤️

10 Marie:

skriven

"Min" paradrätt är en sallad med grillad halloumi, jordgubbar och valnötter som jag ringlar en god olivolja och vinäger över. Jag fick en liknande på en restaurang i USA en gång och har försökt efterlikna den. Det smakar inte likadant, men å andra sidan "blott Sverige svenska jordgubbar har" så med jordgubbar från egna landet blir det riktigt bra =)
Ett hembakat foccacia-bröd får alltid också plats i korgen. Gärna med mycket olivolja och rosmarin på.

Jag skulle ta med min mamma på picknick. Hon börjar bli äldre, men är fortfarande pigg och fräsch. Däremot börjar hennes väninnor falla bort, en efter en, och jag känner att min kära mamma börjar känna sig ensam och saknar sina fina vänner, som hon känt i mååååånga år. Jag och min familj bor en bit från henne och det känns helt plötsligt jobbigt. Så en härlig solskens-picknick det hoppas jag att det blir snart!

11 Anonym:

skriven

Frukt, ost och kex och något svalkande att dricka är alltid uppskattat i picknickkorgen och något jag alltid bjuder mina nära och kära på

12 Linda:

skriven

Jag älskar delikatesser så jag skulle proppa korgen full i sånt som salami, lufttorkad skinka, oliver, smakrika ostar, frukt och bär. Så skulle vi dricka rosé till. MUMS!

13 Frida Elmgren:

skriven

Hejsan!

Jag dricker mycket vatten och helst ska det vara kallt så jag fryser alltid in en vattenflaska dagen innan - då håller sig vattnet kallt hela dagen.

En annan fördel är att denna flaska kyler även ner resten av maten så det som jag gärna tar med mig är vindruvor, melon, olika sorters ostar men gärna även något matigt och då är tunnbröd fylld med gottigheter guld värt.

För att hålla tunnbrödet hoprullat så har jag tagit folie runt, på så sätt kan man även lyxa till med dressing. Underbart!

Åhh vad jag saknar sommaren nu :) Önskar dig en riktigt fin sommar! Hälsningar Frida

14 Gerda:

skriven

Så läskande din picnic korg ser ut!

Jag hade packat min korg med:

En skål med torkad renkött, skavda i skivor
Blåmögelost
Hembakad kahkú (tunnbröd bakad på stekhäll)
Smör (bregott)
99 Rosas vitt vin
2 vinglas (plast)
lite ved och tändstickor
renfäll att sitta på
sist men inte minst: min älskling

Vi skulle gå till skogen i skymningen, helst höst-- för här uppe i norr har vi ingen mörker på sommaren.
Göra en liten eld, sätta oss på renfällen och mysa och äta av det goda.

Man kan tycka att kött inte passar så bra med vitt vin, men till saltat torrkött smakar det faktiskt underbart- och med rätt sällskap.
Prova du också

15 Anonym:

skriven

Hej Katta!
Åh så kul med tävling, och vilket underbart tema 😊 I min korg hittar du en bit vattenmelon, fetaost som blandas till en sallad på plats . Packar även ner en flaska flytande honung att ringla över salladen. Till detta bjuder jag på tortillabröd som jag brett på pesto och smulat över chevreost samt ett bröd ovanpå. Värmer dessa i grillpanna eller i ugn och skär i tårtbitar, men finns det tillgång till grill så kan de fixas på plats och serveras varma ( men funkar precis lika bra att äta kalla. Enkelt och gott är min paroll👍 tack för boktipset ( visning pågår av Sarenbrandt ). Hade med den på min Turkietresa som avslutades lite tokigt med ett besök på akuten igårkväll med konstaterad lunginflammation ( hade även en förra året och läste även att din man drabbades när ni var på resa ). Så boken blev utläst här hemma i soffan . Va roligt att ni är på plats i nya huset. Har följt din blogg sedan du började skriva och var förövrigt den första blogg jag läste. Mvh Gunilla

16 Mary:

skriven

Jag tänkte, vad kul! Detta vill jag vara med och tävla om! Och så går jag in och läser snyfthistorier, det var väl inte det tävlingen gick ut på?

17 Frida :

skriven

Det beror på lite:) är det jag och mannen så ostbricka med massor av olika sorters frukt och kex och brie. Rosé är ett måste. Är kidsen med brukar det bli inbskad korv ( smörplatta, 1 skiva ost och en prinskorv in i ugnen tills dom fått färg, mums) pizzabulle och hallonvatten :)

18 Frida :

skriven

Det beror på lite:) är det jag och mannen så ostbricka med massor av olika sorters frukt och kex och brie. Rosé är ett måste. Är kidsen med brukar det bli inbskad korv ( smörplatta, 1 skiva ost och en prinskorv in i ugnen tills dom fått färg, mums) pizzabulle och hallonvatten :)

19 Helena i Uppsala:

skriven

Inas kesopaj
saftig, god, mättande

20 Nellie:

skriven

Det bästa måste väl ändå bara vara att packa en svinigt god picknick, köpa med en dunk vin, samla ihop ett gäng fina vänner och bara slå sig ner i någon solig park. Jag föredrar nog den enka picknick-korgen som inte alls kräver speciellt mycket tid. Svagast är jag för lite salta charkuterier, en mix av goda ostar i olika former och konsistenser och till det någon marmelad som balanserar det hela. Sedan min favorit fruktsallad där man skär upp några söta jordgubbar, en krispig melon och apelsiner. Riv limeskal, blanda ihop med rörsocker och strö sedan över fruksalladen. KLART!! En enklare picknick-korg utan kladd och timmar av förberedelser, fylld av mina favoriter!

21 Emelie:

skriven

Åh för några år sedan jobbade jag utomlands och då brukade vi ofta lyxa till det med en picknick på stranden när solen började gå ner. Såå mysigt! För en picknick på stranden är den bästa picknickkorgen en korg som innehåller en gosig filt, jordgubbar, kex och lite olika blandade ostar. En flaska gott rosévin och lite värmeljus på det gör kvällen komplett!

22 Nathalie:

skriven

Vilken rolig tävling :)
När man har två små barn hemma så kan en Picknick göra den tråkigaste maträtten spännande men när barnen får bestämma så blir det grillkorv med bröd och kalla pannkakor med färska bär och grädde. Och så brukar vi lyxa med systembolagets alkoholfria jordgubbsvin. Är det bara jag och mannen så packas det ned litte bubbel, en ljummen potatissallad med vb-ost och något kallskuret. Gemensamt för både familje picknick eller på tu man hand är att engångsgrill packas med och på den grillas det spett med marshmallows, dumle och en jordgubbe. Himmelskt gott!

23 Malin S:

skriven

Min paradrätt när det kommer till picknick är en pastasallad med sallad (påse mixsallad, rädisor, rödlök, majs, gurka, tomater), fetaost och varmrökt lax. Snabbt enkelt och supergott.

24 Maria:

skriven

Åh, så kul med en picknick-tävling!
Jag som älskar picknick!
Hoppas jag inte svarar för sent...

Till barnen är paradrätten kalla pannkakor (med vaniljsocker i smeten)och jordgubbar på.
Supergott och superenkelt.
Till oss vuxna brukar vi ta det som finns hemma, men man kommer långt med en melon, vilken som helst faktisk, lite parmaskinka, små tomater, en burk oliver, en parmesanost och en mora-kniv.
Sen får man mixa och blanda allt det goa som man vill.
Lägg till någon skön filt, kanske en varsin bok och nått gott att dricka så är picknicken komplett.

(Det bästa är ju om vädret är picknick vänligt också annars blir picknicken under tak på altanen.)

25 cornyz.blogg.se:

skriven

Nu när jag var i Amsterdam så hade jag och pojkvännen frukost-picknick i en park, (http://cornyz.blogg.se/2015/june/en-frukost-i-vondelpark-2.html) och då fastnade jag verkligen för ananas! Har aldrig fattat att det är så gott att käka färsk ananas på det viset, så det kommer jag absolut att fortsätta ha med mig på mina picknickar!
Min nästa picknick blir nog tillsammans med min syster en varm sommarkväll vid vår stads badstrand, där är såå mysigt att sitta i gräset och mumsa på hemmagjord paj och olika små tillbehör! Brieost är också självklart ett måste i min picknickkorg :)

26 Siri Brever:

skriven

Åh vilken rolig tävling! Jag älskar picknickar, verkligen! Bästa är mini-pizzor som man kan äta kalla, vanlig pizzadeg, krossade tomater med örter som tomatsås, mozarella, feta eller någon annan god ost, basilika och sen toppas det hela med ruccola. Kycklingspett kan man också ha till, marinerar kycklingen lätt i en marinad gjord på olja, soya, sweet chili sås och vitlök, sen slängs det hela in i ugnen och packas därefter ner i picknick-korgen. God dricka och en härlig blandsallad, några goda ostar, lufttorkad skinka och honungsmelon. Ett gott vin (vitt såklart) till det, ja då är picknicken fulländad! Jag brukar även göra världens lättaste rabarbersaft, skär rabarbern i lagom stora bitar, öser över socker. Väntar 30 minuter. Har i vatten, låter stå över natten. Lägger i isbitar och en halv citronskiva - perfekt, gott och svalkande!

27 Malin Larsson :

skriven

Jag har inte överdrivet mycket tid till picknick då jag har en liten på 3 månader som tar upp mycket Av tiden men när det blir av så brukar jag ta kyckling o marinera med vitt vin och lite kryddor vilket blir utmärkt när man grillar och sedan blir det en god sallad där crutongerna passar utmärkt och såklart kycklingen samt både lufttorkad choritzo och vitlöks salami och efter den underbara lunchen så blir det ett glas vin och jordgubbar doppade i vitchoklad som är smält o kokat med passionsfrukt helt magiskt gott :D

28 AnnaSmyckeform:

skriven

Hej!

Mitt bästa picnic-tips är att rulla ihop en smördeg med salami och färskost emellan. Skiva så att det blir små snurror (som kanelbullar) och skjuts in i ugnen i några minuter! Enkelt att ta med, inte så dyrt och väldigt gott :)

29 Angelica :

skriven

Måste nog säga att min paradrätt i picknickkorgen är plättar. Är ensamstående med två 2 kids så kladdig potatissallad och sådant går bort. Men plättar och sylt på flaska. Och sen Festis med sugrör och picknick-succén är ett faktum :)

30 Kika:

skriven

Min paradrätt alltid är tapas, goda ostar, korvar, skinka osv samt bästa favoriten färskostfylld paprika

Mina barn har dock något enklare favoriter; köttbullar :-)

31 martina:

skriven

Att få unna sig lite lyx i vardagen är magiskt. När sommaren blir regnig så finns det inge mysigare att ha en inomhus picknick på vardagsrummet. Lägga ut en filt, kuddar, tända ljus och njuta av varandras sällskap, spela kort och äta gott. Åh Underbart!

32 Kajsa Berggren:

skriven

Tyvärr så delar jag inte mina föräldrars otroliga intresse för matlagning och rör oftast bara ihop något enkelt, men lyckas på något vis alltid få till det ;).
Paradrätten jag brukar röra ihop är en simpelt och underbart, framförallt som tilltugg. Det som behövs är:

Tortillas
Philadelphia ost (smakfri, den klassiska alltså)
Ruccola
Sweetchili

Det som då görs är att man brer tortilla bröden med philadelphia osten, ett tunt lager, men så att det kommer märkas när man äter dem. Lägger ut några ruccola blad, därefter ringlas sweetchilin över tortillan och ett till bröd läggs som lock. Skär tortillan i tårtbitar och lägg dem i stekpannan tills att brödet blivit knaprigt och fått en gyllenbrun yta. Sedan är det bara att äta (en sweetchili dipp kan fungera som dipp)

Denna fungerar för hela familjen och är god både varm som kall!

33 Anita Karlsson:

skriven

Jag har en mycket fin spånkorg från ett Loppis Den packas med min goda sallad som innehåller. Vattenmelonskivor, små bitar kassler, svarta oliver, fetaost med ett gott bröd till, det vita Rosas 99 som jag redan provat, mycket gott.
Maken och jag brukar trampa iväg med korg och picknickfilt.

34 Nils Håkan Karlsson:

skriven

Packa korgen med min goa Kasslerpaj, ja det är mumma för mig och min gumma.
En paj som är fylld med kassler, purjolök, äggstanning och ost, så god så med sallad, vin vitt eller rött. Ja då är det sommar. Som efterrätt Jordgubbar och Biggaråer, oj så gott.

Kommentera här: