Fläskfilégryta med starka korvar


Hann aldrig fota gårkvällens middag men som tur är hittade den här snarlika bilden på "Allt om Mat". Det ursprungliga receptet kommer även det från en gammal "Allt om Mat" men vi brukar som alltid piffa till det en aning för att få det ännu godare.

På begäran kommer här receptet på Fläskfilégrytan med starka korvar från gårkvällen. En riktig klassiker i min familj och perfekt såhär på hösten.

Fläskfilégryta, 6-8 personer

1 kg fläskfilé/fläskkarré
1 msk olivolja
1-2 tsk mejram
salt och peppar
6 dl matlagningsgrädde
1 msk maizena
1-2 dl rött vin
1 msk pressad lime
1 msk tomatpuré
2 msk oxfond
2 finhackade vitlöksklyftor

1 skivad kabanoss, ölkorv eller svart chorizo
1 burk svarta Kalamataoliver
1 burk syltlök
2 röda paprikor, strimlade
2 dl skivad ättiksgurka

Hacka upp grönsakerna och bryn samtidigt fläskfilén/fläskkarrén i olivolja i en tjockbottnad gryta. Krydda med salt, peppar och mejram. Rör ner korv, syltlök, oliver och ättiksgurka. Slå över grädden och tillsätt någon matsked maizena, rött vin, pressad lime, tomatpuré, fond och vitlök. Rör slutligen ner den strimlade paprikan. Koka upp och låt sjuda. 

Som tillbehör brukar vi servera ris och en god sallad.

Ikväll blir det såklart "Ensam mamma söker", en god söndagsmiddag som Henrik står och svänger ihop just nu, tända ljus och söndagsmys. Kram
1 Erika:

skriven

Låter spännande, det ska jag prova någon kväll :-)

2 Sofia:

skriven

Den där grytan är så god! Brukar få den hos svärmor och blir lika glad varje gång :-)

3 Malin S:

skriven

Tack för detta receptet ! Jag är ett sådant matfreak att jag faktiskt känner igen bilden från en allt om mat jag läste för några år sedan. Hade tänkt att tillaga den grytan men det blev inte av. Men nu har jag detta receptet i färskt minne, superbra =)

4 Susanne:

skriven

Mums, den såg jättegod ut. Måste testas!!!!

Ha en bra kväll med mammorna för det ska du väl se ikväll ;o)



Kramisar

5 Cornelia:

skriven

Det ser ut o låter som den gamla 70-tals klassikern Kreolskgryta! Himla god! Den gör vi oxå med jämna mellanrum :-)

6 Zandra:

skriven

Låter så smarrigt och höstigt, ska helt klart testas!

Ha en mysig kväll.

Kramar

7 Jenny:

skriven

Kikar också på ensam mamma söker vill jag inte missa :)



Mums va gott det verkar, alltid kul med nya recept!

Kram

8 DESIGN & STYLE:

skriven

Åh det där såg gott ut . .



Ja jag såg att du hade skrivit det så jag fixade det med en gång :)



Lusläste Ikea katalogen idag och fann namnet på bänkskivan, eftersom jag aldrig hittade den på deras hemsida. Så jag hoppas verkligen att den kommer att finnas kvar när det väl blir dags för en köksrenovering i framtiden :)



Ja det skulle vara så underbart med ett radhus . . !



Kram

9 Karin:

skriven

Tack för receptet!! Det ska jag prova redan i veckan!

Ha en bra måndag!



Kramar

10 Cornelia:

skriven

sv: Om program man vill se krockar med varandra så spelar vi in dem på vår digitalbox eller så ser vi dem i efterhand på de olika kanalernas Play eller ondemand tjänster :-)

Himla fiffigt!

11 Miia - There´s no place like home:

skriven

Mmm, sounds good! N har en liknande variant som han brukar kocka ihop. Perfekt höstgryta, precis som du skriver ;)



Hoppas du haft en bra första dag på jobbet efter helgen. Tänk att det bara är ynka 12 veckor kvar till nyår, alltså 12 veckor kvar tills lillkillen förhoppningsvis tittar ut - galet! Men kul såklart =) Kraaam

12 Marie:

skriven

Hemma hos mig kallar vi den "Creolskans gryta" Den är faktiskt super!! kram Marie

13 Veronika:

skriven

Söker matinspiration och detta såg riktigt gott ut :)

Kommentera här: