Husuppdatering

 
 
Hur går det då med huset?
 
Här har ni vår senaste ritning och den stämmer ganska så precis med undantaget att en av ytterdörrarna ska ändra utseende. Liggande träpanel blir det och jag tänker mig fasaden i en obruten vit färg. En färg som kallas kalkvit har vi fått på förslag men jag måste nog ta mig en närmare titt på färgen...
 
Tomten står fortfarande orörd så själva bygget har inte kickats igång än, men den 7:e januari ska röjningen påbörjas. Sen ska grunden gjutas innan husleveransen som kommer någongång i den sista veckan i januari. Galet spännande!
 
På något sätt känns det som allt står still när det inte händer någonting som syns men så är det självklart inte i byggvärlden, även om vi hade hoppats på att grunden skulle vara klar innan nyår. I förra veckan skrev vi kontrakt med vår entreprenör och dom sista ritningarna för att få startbesked har skickats in till kommunen. Sånt där arbete som jag tycker är rätt trist eftersom det inte "syns" men det är såklart minst lika viktigt för det.
 

Här har ni en närmare titt på köket och vardagsrummet. Den här delen av huset känns som den mest välplanerade och det var faktiskt det öppna köket (som vi öppnat upp ännu mer än på originalritningen) och vardagsrummet i kombination med ryggåstaket som vi föll för när vi klev innanför dörren i visningshuset. Det är här vi kommer hålla till. Laga mat och umgås med släkt och vänner. Stort och luftigt med stora fönster och altandörr ut mot trädäcket som vi ska bygga på baksidan.
 
Just nu går vi och klurar på el och vvs. Placering av spottar? Vilken typ av fasadbelysning vill vi ha? Hur många uttag i varje rum o.s.v? Hur många vattenutkastare ska vi ha?
 
Det är mycket att tänka igenom...
 
Kram
1 Mia:

skriven

Härligt att se Katarina!!

Svar: =) Kram K
Katta

2 Anonym:

skriven

Vi har kalkvitt på vårt hus. Den är alldeles perfekt, behaglig ton. Inte för kritvit och inte för gul! Lycka till!

Svar: Vad roligt att höra! Ja jag måste verkligen försöka hitta något hus som jag kan spana in live. Har försökt googla på färgen och den ser jättefin ut men man vill ju vara säker. Kram K
Katta

3 Petra Olsson:

skriven

Så spännande och det är väldigt mkt att tänka och planera inför ett husbygge,vi har ju bara lyft på en övervåning och det är mkt jobb då allt kom som ett skal,lycka till med husbygget.kramar

Svar: Jaa! Känns nästan lite överväldigande och ett tag var det nästan föör mycket. Nästan skönt att det lugnat ner sig lite just nu. Nackdelen är väl att man har tid för att tänka igen alla val och komma på både det ena och det andra som inte går att ändra. Gaah! Men det blir nog bra till slut... Kram K
Katta

4 Patricia:

skriven

Hej! Tänkte bara komma med ett tips. Vi har precis bott ett år i vårt nybyggda hus. Och för bara någon vecka sen påpekade jag vilken tur det var att min sambo tjatade på mig att sätta ut fler eluttag än jag tänkte från början. Även fast man står där och inte alls förstår vilken funktion just det där uttaget ska ha, så kommer det komma till användning! Minst ett vid varje fönster, eller två. T ex satte vi uttag där vi bestämt att ha sängen i vårt sovrum, men sen måttade vi även ut uttag på den andra väggen i sovrummet om vi någon gång kommer vilja flytta sängen. Så sätt ut många fler uttag, hett tips! Hoppas det kommer gå bra med bygget! Mvh Patricia

Svar: Å vilket bra tips med uttag direkt på väggen där sängen ska stå. Det ska skrivas upp direkt! Funderar på att göra samma sak där vi har tänkt att sätta upp tv:n på väggen. Tror det var tre uttag/tum som ingick i standard för oss men jag kan tänka mig att det kommer dra iväg en del, beroende på rum och storlek... Kram K
Katta

5 Susanne :

skriven

Åhhh vad mysigt och spännande med bygget! Vi sitter också med ett hus och två tomter. Köpte svärföräldrarnas landställe (sjötomt i Huddinge) för 2 år sedan. Vi ligger fortfarande i planeringsstadiet för vad vi ska göra och hur.
Håller tummar och tår för att allt går enligt plan för er 👍
/Susanne
http://trullerutta.blogg.se

Kommentera här: