Sex månader sen...


Tänk att det idag är sex månader sen vi åkte in för igångsättning. En fredag var det precis som idag!
 
Usch, var så nervös att jag höll på att gå i bitar den där fredagsmorgonen. Bröt ihop för minsta lilla, tyckte inte jag kände några sparkar och oroade mig för allt man kan tänka sig men det var bara att försöka få i sig lite frukost, packa det sista och göra Philip redo för en helt vanlig fredag på förskolan.
 
Var inställd på att det kunde bli långdraget, eller att vi i värsta fall kunde skickas hem över helgen, men jag sattes igång kl: 09.20 och kl: 13.09 låg en liten Carl på min mage.
 
Förvärkarna jag haft hade helt klart gjort sitt och jag minns att barnmorskan upprepade "det här kommer att gå snabbt" flera gånger. EDA hann jag inte få den här gången heller (det enda jag haft med som önskemål i båda mina förlossningsbrev!) men ut kom han och jag är så tacksam för att allt gick så bra, även den här gången.
 
Allt gick så snabbt och smidigt. Det känns ju nästan lite fel att välja ordvalet smidigt just i förlossningssammanhang men det kändes precis så. Hål på hinnorna, värkstimulerande dropp, en runda på pilatesbollen, underbar hjälp från lustgasen när värkarna var som värst och sen på några krystvärkar var han ute.
 

Vår fina, fina, lugna, coola och charmige lille kille. Vår lille Buddha som idag är något större och betydligt längre än på bilderna. Sex månader är du idag och världens snällaste lillebror!
 
Nu ska jag fira fredag här med sex månaders-killen och hans storebror. Det blir fredagsmys deluxe med allt vad det innebär...
 
Kram
1 Hannah :

skriven

Magiskt!! Så skönt att du är nöjd med förlossningen även utan EDA. Men nog är det lite ödets ironi att du inte fick det även denna gång ;) Lille Carl, så söt!

Svar: Ja absolut! Men det känns ju nästan lite tragikomiskt att det plötsligt varit för sent (båda gångerna) men jag är såå tacksam över att lustgasen fungerat för mig. Annars vet jag inte hur det hade gått! ;) Kram K
Katta

2 karin:

skriven

Åh vad härligt med läsning av denna fina beskrivning av "en smidig förlossning", såhär dagarna/veckorna innan det är min tur.. :)

Tack för det och njut av 6-månaderskvällen!

Kram "grannen"

3 karin:

skriven

Åh vad härligt med läsning av denna fina beskrivning av "en smidig förlossning", såhär dagarna/veckorna innan det är min tur.. :)

Tack för det och njut av 6-månaderskvällen!

Kram "grannen"

4 Bindi:

skriven

Grattis på seks månedersdagen:-)
Kram

5 Lotta (fru Bergström):

skriven

Underbart! Det är ju den mysigaste känslan som finns att få sätta ett barn till världen 💙 tiden går ju så fort, hoppas ni får en super mysig fredags kväll kram kram 😉

6 Madde Engström:

skriven

Stort grattis på halvårsdagen Carl!!

Kram och trevlig helg!

Ps: Alvin pratade om Philip och hans spidermanbil härom dagen. De är ett bra minne de små liven. :-D

7 Therese :

skriven

Vår lilla Vilma blir också 6 månader idag. Jag hann inte heller med EDA den här gången, inte ens lustgas.. 😁 Fort gick det och kl. 13,58 låg hon på min mage. 😊 Tycker tiden gått så fort! Tänk att om lika lång tid till så fixar vi ettårskalas?! Var tar tiden vägen?!

Svar: Ja men hjälp, då måste det gått i raketfart! 1-års dagen känns ju jättelångt borta men poff så är man där ;) Kram K
Katta

8 Anonym:

skriven

Skönt att det gick fort, jag blev igångsatt med båda mina flickor.

Nr maj 2011, 4 dagar över BF, sattes igång kl.12.00 och dagen därpå kl. 05.31 kom hon. Upplevde det som ganska behagligt

Nr 2 dec 2013, 14 dagar innan BF pga stor baby (4,7kg beräknade dom (fick gravdiabetes i vecka 30)
Sattes igång kl. 09.00 och hon kom 15.51 dagen därpå. Denna förlossning upplevde jag som värre och mer intensiv.

Följer din blogg och grattis lilla Carl på 6 måndagen. / annso

9 annso:

skriven

Kan tillägga att nr 2 (bara) vägde 4,2kg

10 Anna:

skriven

Har följt din blogg ett tag, men aldrig lämnat ngt avtryck. Tyckte det var dags nu. :) En lördag, precis som idag, för sex månader sedan blev jag också igångsatt. Det dröjde dock till dagen efter innan vår lilla kille Vilgot kom ut till oss. Det blev kejsarsnitt till slut, men jag hann få EDA, tre stycken tom, men ingen av dem tog. Lustgasen var min räddning också. Jag tror att jag trodde jag var Alice i Underlandet där ett tag. :) Min Vilgot är också en långis…passerade 70 cm för ett par veckor sedan.

Trevlig helg!

Svar: Men hjälp att ingen epidural tog, usch vilken mardröm!! Lustgasen måste vara typ guds gåva till kvinnorna. Vet inte hur jag hade klarat det utan den! Grattis till din Vilgot på 6-månaders dagen i efterskott! =) Kram K
Katta

11 Anonym:

skriven

Blev oxå igångsatt 4 dagar över tiden pga för lite fostervatten. Var till skillnad från dig hade min förvärkar inte gjort något. Så startade från ruta 0, men den aktiva fasen tog mindre än 2h, medans de tog mig 24h att utplåna tappen och öppna mig 1 cm (gissa om det var frusterande!). Så efter 24h bad jag om EDA och de hann bara ge mig den innan de var dags att krysta, så den hjälpte aldrig mig då min dotter kom flygande ut på mindre än 10min ❤

Roligt att läsa andras upplevelser på igångsättning. Jag var också nervös och orolig då jag inte känt min flicka på flera veckor, men ctg visade hela tiden att hon mådde bra.

12 Eva:

skriven

Blev oxå igångsatt 4 dagar över tiden pga för lite fostervatten. Var till skillnad från dig hade min förvärkar inte gjort något. Så startade från ruta 0, men den aktiva fasen tog mindre än 2h, medans de tog mig 24h att utplåna tappen och öppna mig 1 cm (gissa om det var frusterande!). Så efter 24h bad jag om EDA och de hann bara ge mig den innan de var dags att krysta, så den hjälpte aldrig mig då min dotter kom flygande ut på mindre än 10min ❤

Roligt att läsa andras upplevelser på igångsättning. Jag var också nervös och orolig då jag inte känt min flicka på flera veckor, men ctg visade hela tiden att hon mådde bra.

13 Karin:

skriven

Åh grattis till er och fina Carl!

14 Jenny:

skriven

Hej Katta!

Stort grattis till lilla fina Carl på 6-månadersdagen :-D!

Vad roligt att läsa lite om hur det var när Carl kom till världen. Härligt att du kände att förlossningen gick så bra, strongt gjort att klara båda förlossningarna utan EDA. Jag blev lite nyfiken på hur mycket du var öppen när du sattes igång? Vi har nämligen väldigt liknande tider. Jag blev igångsatt kl 9.20 och Filip föddes kl 13.19. För mig var det dock otroligt intensivt i slutet, de hann precis peta dit en EDA innan det var dags att krysta ;-). Mitt vatten gick kvällen innan, men jag var "bara" öppen 3 cm och hade rätt mycket av tappen kvar.

Kramar/ Jenny

Kommentera här: