En pavlova


Ta da! Gårdagens bestyr i köket bidde en somrig chokladpavlova med jordgubbar och hallon.


Grädde + krämig yoghurt och massor av röda sommarbär på toppen. Mums!

Idag mumsade vi på chokladpavlova med jordgubbar och hallon till förmiddagsfikat. Receptet har efterfrågats så här kommer ett recept på en somrig, söt och god marängtårta!

Chokladpavlova med sommarbär

7 äggvitor
5 1/4 dl socker
saft av en citron
2 msk kakao
50 g mandelspån

2,5 dl vispgrädde
2,5 dl grekisk yoghurt 10%
1,5-2 msk florsocker
1 l färska jordgubbar och bär

Dag 1: Sätt ugnen på 130 grader varmluft. I Leilas recept vispar hon marängen för hand över vattenbad men det känns bara krångligt så jag gjorde marängen på mitt gamla vanliga vis.

Separera äggvitorna från gulorna och vispa därefter upp en maräng på vitorna och sockret. Gör marängtestet, d.v.s. vänd bakbunken upp och ner för att se om marängen är tillräckligt fast. När marängen stannar kvar i bunken är den klar. Det tar lite tid så använd en elvisp eller bakmaskin. Häll i den pressade citronen och vänd försiktigt ner kakao och mandelspån i marängsmeten.

Grädda din marängbotten på en plåt klädd med bakplåtspapper i ca 90 minuter. I receptet står det 55 minuter i varmluft men jag tyckte min botten behövde längre tid i ugnen så jag skulle säga minst 90 minuter. Marängen ska vara lite kladdig i mitten så prova dig fram med hjälp av en sticka. Stäng av värmen och låt plåten stå kvar i ugnen på eftervärme över natten.

Dag 2: Vispa grädden och blanda den med grekisk yoghurt och florsocker. Bred gräddblandningen över marängen och dekorera med jordgubbar och färska sommarbär. Servera tårtan direkt så inte marängen hinner smälta!


Glasfatet på fot kommer från Cervera. Älskar tårtfat på fot!


Philip fick stå över tårtan och kalasade i stället på goda jordgubbar. Haklapp Dadadoo, underlägg KG Design och melaminskål "Bus & kul" Bruka.

Ikväll tar vi en lugn och skön hemmakväll med en god köttbit, Henriks goda bearnaisesås och en sallad till lördagsmiddag. Zinfandeln Some Zin i vinglasen! 

Må så gott! Kram

1 Fanny:

skriven

Katta! Vilken god tårta du ser ut att ha gjort :) den måste jag baka när vi kommit hem från sjukhuset (ligger med förtidig vattenavgång) tänkte höra vart du köpt underlägger till p? Det som ser ut som ett moln.. Letar och hittar ingenstans :( stor kram från en av dina trogna läsare :)

2 Veronica, mamma till Nim ♥:

skriven

Tack, den där såg ju farligt god ut :D

3 Sofie - tvillingmamma:

skriven

Hej! Vilken jättefin blogg du har! Och vad roligt med en liten pojk som är nästan lika gammal som mina tjejer!



Kul att du har tittat in hos mig :)

Kram Kram

4 Gabriella-tvillingmamma:

skriven

Taack för receptet kära du!! Ska testas;-) Ja till dagisstarten behöver man mycket. Bra med billiga kläder då de blir så skitiga efter en dag på dagis. Är så nojjig när mina små blir sktiga men har fått släppa lite på det när de började dagis;-) Lycka till! Hoppas ni har en mysig söndag. Kram kraam Gabby

5 Elin - reseledare på Kreta:

skriven

Den där har jag minsann spanat in i Leilas bok... Måste provas!

6 Jenny:

skriven

Den där tårtan såg riktigt smarrig ut :-)Ska absolut testa den vid nästa tårtbak!

Kommentera här: