Recept för en lyckad fredagsmiddag


Förra fredagen bjöd vi på min favorit när det kommer till italienska desserter - tiramisu!

Då var det fredagskväll och helg igen!

Trodde nog inte att jag skulle uppskatta fredagar lika mycket nu när jag är hemma med Philip som när jag jobbade men det är precis lika efterlängtat och mysigt nu som då. Köpa hem extra god mat, något gott vin och bara mysa tillsammans med min lilla familj. Då mår jag som bäst! 

Recepten från förra fredagen då Henriks lillebror och hans sambo kom över på middag har efterfrågats så här kommer alla recepten samlade. Tror nog menyn även kan passa minst lika bra till en liten lördagsmiddag så håll till godo och lycka till! 

Sesamkyckling med salami och pesto, 4 personer
4 kycklingfiléer
4 msk grön pesto
8 skivor smakrik salami
salt och peppar
5 msk sesamfrön

1. Skär ett snitt i kycklingfiléerna på längden och vik ut filéerna.
2. Lägg 1 msk pesto och två skivor salami på varje filé. Salta och peppra.
3. Vik tillbaka överdelen och panera kycklingfiléerna i sesamfrön.
4. Grilla i ugn på 250° eller tills kycklingen är genomstekt.  

Gratinerade grönsaker, 4 personer
1 aubergine
500 g körsbärstomater
1 vitlöksklyfta
god olivolja
200 g fetaost
1 1/2 dl grädde
svartpeppar
1 msk hackad färsk timjan
Garnering: rostade pumpafrön och färsk timjan

1. Sätt ugnen på 250°. Skär auberginen i 2 cm stora bitar. Dela körsbärstomaterna i halvor och finhacka vitlöken.
2. Stek auberginen i olivolja i en stekpanna tills den får fin färg. Lägg sen auberginen och tomathalvorna i en ugnssäker form.
3. Smula fetaosten och blanda den med grädden, vitlöken, svartpeppar och färsk timjan. Klicka ut röran över grönsakerna och gratinera i övre delen av ugnen i ca 10-12 min.
4. Strö över rostade pumpafrön och timjankvistar innan servering.

Matvetesallad med soltorkade tomater, 4 personer
2 dl matvete som kokats i buljong för extra smak
rosésallad
machésallad
ruccola
soltorkade tomater skivade i strimlor
1 skivad rödlök
100 g fetaost
salt och peppar

Fetaostcreme, 4 personer
100 g fetaost
2 msk crème fraische
färsk timjan
salt och peppar

Tiramisu, 4 personer
2 ägg
3 msk socker
250 g mascarponeost
1 pkt savoirdikex
1 dl espressokaffe
2 cl amarettolikör
2 msk kakao

1. Skira äggen och dela upp äggvitorna i en bunke och äggulorna i en annan bunke. Vispa sen äggulorna tillsammans med hälften av sockret poröst. Vänd därefter i mascarponen.
2. Vispa äggvitorna tilsammans med resten av sockret till en marängsmet. Vänd försiktigt ner marängen i mascarponeblandningen.
3. Blanda det kalla espressokaffet med amarettolikören. Doppa sen försiktigt ner kexen till hälften i kaffeblandningen.
4. Varva kex med mascarponekräm i fina portionsglas eller en större form. Plasta in formen och låt desserten stå i kylen i minst 6-8 h innan servering. Tiramisu är som godast när den gosat till sig som Ernst Kirchsteiger skulle sagt!
5. Pudra över kakao strax innan servering. 

Puh, vilket långt inlägg det blev! Just nu står Henrik i köket och svänger ihop kvällens middag medan jag och Philip håller honom sällskap och diggar till Rasmus Seebach monsterhit "Engel".

Senare ikväll när vår lille prins somnat för natten blir det fylld kotlettrad med smak av vitlök och rosmarin inlindad i rimmat bogfläsk. Rostad mandelpotatis, rostade morötter och bearnaisesås!

Ha en fortsatt fin fredagskväll!

Kram på er!
1 Gabby-tvillingmamma:

skriven

Tack snälla du!=) Tiden går ju så fort & de växer så snabbt. Philip är ju också så himla go. Hoppas ni får en trevlig helg.



Många kramar!

2 Patricia:

skriven

Hej! Tack för recepten! Du är alltid så duktig och "piffig" när det gäller maten!

Tack för bra inspiration!

Ha en trevlig kväll med din fam!



Kram patricia

3 Annas inspiration:

skriven

Mmm vad gott det låter, ni lagar alltid inspirerande recept. Din H verkar vara en "baddare" i köket :-)



Tack för dina snälla ord!



Många varma kramar

4 Miia - There´s no place like home:

skriven

Mmm, allt låter verkligen supergott!



Vet du?! Jag blev riktigt lättad när jag läste att Maria var med barn! Fast hade jag bott kvar i Öret så hade jag varit helt förtvivlad... Men nu känns det lite bättre att behöva byta frisör och det är INTE lätt att hitta en ny - suck! Maria är verkligen bäst och jag saknar hennes magiska frisörhänder!



Ha en fortsatt mysig fredag! Kramkalas

5 Kidelinbloggen - Therese:

skriven

Love tiramisu och hemgjord är det bästa tycker jag:)

Älskar Malina klänningen med knyt i ryggen, sååå fin. Det kommer bli ett riktigt projekt att hitta rätt galaoutfit tror jag, hihi. Har redan funderat på det du skrev om lång eller kort, fint såklart att visa benen med höga klackar men en fin långklänning är ju riktigt tjusigt. Hoppa man hittar Den klänningen som känns rätt iaf. Vi har ju ett tag på oss att leta:)

6 Hanna:

skriven

Så himla fin är pyjamasen ja:)

Ska bli super skoj o ses i maj synd vi är utan barnen;( men det kommer fler ggr!:)

Stora frågan är vad ska man ha på sig!??? Har du kanske redan tänkt ut det? :) krams

7 Ann-Louise:

skriven

Mycket gott där!! Ska nog prova kycklingen idag..och tiramison i morgon då min vän kommer på besök!



Skönt med frisörbesök också. Jag skulle behöva tona mitt hår med, men en sur förkylning gör mig håglös så det får vänta. Har ju äntligen höstlov nu!!



Kram

8 camilla:

skriven

Mums! Alltid trevligt med nya recept så tack för att du delar med dig!

Den låten är faktiskt himla bra :) blir glad av den när jag hör den på P3! Ha en mysig helg! Kramar C

9 Tella:

skriven

Åh så gott alltng lät. jag ska testa recepten i veckan! Dock inte Tiramisu..aldrig gillat det :-) ha en fortsatt skön helg. kram

10 Anna - Starwoman ☆:

skriven

Kycklingen lät ju HUR god som helst, bara en massa goda ingredienser som jag gillar =)



Hoppas ni haft en skön lördag där borta i Öret!



Stor kram

11 sandra:

skriven

Åh så gott allt lät. Snodde ditt tiramisu recept ikväll så nu står den i kylen och gottar ihop sig.

Fast jag hade ingen amaretto likör hemma så jag testar med kaluha istället så vi får väl se hur den smakar.



Ha en trevlig helg !

Kommentera här: