Resultatet av några timmar i köket



Lyckad eftermiddagsbakning resulterade i blåbärsbullar a la Leila Lindholm. Älskar verkligen min bakbok "A Piece of Cake". Hittar alltid något nytt spännande recept på bröd, kakor, godis eller cupcakes som jag bara måste testa. Vad sägs om citronpaj med hallonmaräng, banana fudge cupcakes, smultronmuffins med kardemumma eller kolapaj med pekannötter?

Har med andra ord haft en riktigt huslig hemmadag. Kanske låter galen som är inne och bakar i värmen. Verkligen inte solat någonting sen vi kom hem från kusten så i morgon åker bikinin och sololjan på igen. Lika bra att passa på för nästa vecka blir det hårdplugg. Har en hel del att läsa in mig på och förbereda till jobbet. Nu blir det soffan med en stor skål vindruvor och senare "House Of Wax" med Chad Michael Murray och Paris Hilton. Spännande!

Receptet på blåbärsbullarna:
1 sats vetedeg med kardemumma
150 g mjukt smör
2 msk malen kanel
1 dl råsocker
2, 5 dl frysta blåbär
2 msk florsocker
2 msk majsstärkelse
1 ägg till pensling
En näve mandelspån

1. Blanda smör, råsocker och kanel till en krämig fyllning.

2. Dela degen och kavla ut en halva i taget till en stor rektangulär platta.

3. Bred över smörkrämen.

4. Blanda lätt tinade bär med florsocker och majsstärkelse i en skål.
5. Strö bären över degen och rulla ihop till en rulle.

6. Skiva rullen i 3-4 centimeter breda skivor.

7. Lägg bitarna i pappersformar i en muffinsplåt eller på en bakplåt.

8. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft (om vanlig ugn används; 220 grader).

9. Låt bullarna jäsa utan bakduk till dubbel storlek i cirka 40 minuter.

10. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över mandelspån.

11. Grädda gyllene i cirka 10 minuter. Klart!

1 Malin S:

skriven

Får jag komma och smaka ? ;)

Hemma hos Katta låter ju trevligt & piffigt. Säger ju mera om bloggen än enbart Katta som rubrik. Ha en softish kväll !

2 Katta:

skriven

Malin: Absolut =) Blev hur goda som helst... Vad bra, då kanske bloggrubriken stannar =) Detsamma, kraam Ps. You've got mail!

3 Madeleine:

skriven

Åhh du är så huslig och duktig! Ser väldigt gott ut och jag minns ju hur din cheasecake smakade:)



Var på Maxi vid femtiden så vi kanske gick om varandra....

Så varmt här och en viss rastlöshet börjar infinna sig. Sen öser regnet ner också, så mysfaktor nu med ljus, Pepsimax och nyaste numret av Se & Hör som låg på köksbordet=)

Ha en bra kväll!



Ps: Nej det var inte den pratiga på Make Up Store, det var hon lite "äldre". Tror att det är hon som äger det!

4 Emelie:

skriven

Oj,oj vad du är duktig! Ser ruskigt gott ut!

Blev inget bakande för min del- det blev en promenad i regnet istället! =) Skönt!

Kram

5 Malin S:

skriven

Snyft, jag har inte fått något mail ! Sprays inbox kanske är konstig ??

6 Johanna:

skriven

"A Piece of Cake" saknas fortfarande hemma hos oss, måste snart bli ändring på det! Boken är ju underbar, recepten smarriga och bilderna ljuvliga! Blev bullarna goda då?



Imorgon är jag ledig, så då blir det min tur att vara huslig. Massor att göra, viktigast av allt är att städa av lägenheten. Tråkigt, men SÅ skönt när det väl är gjort!

Kraaam

7 Divina:

skriven

Ser jättegott ut, tänk om jag vore lika duktig i köket som du är. Måste också baka någondag, i helgen kanske när det ska bli dåligt väder. Ska prova ditt recept då

8 Miss Blue:

skriven

Mm, ser smaskens ut!

9 Sofie:

skriven

Dom där såg faktiskt jätte goda ut. Baka är väl bland det bästa som finns det, iaf när man lyckas!

10 Martina:

skriven

Du lyckades göra mig sugen!

11 Emily:

skriven

Håller också på att prova massa recept ur "A piece of cake", helst vill man bara baka alla på en gång :)

12 Mary:

skriven

Åh, vad fina bullarna blev!!! Ser på pricken ut som tagna ur boken! Jag älskar A piece of cace, den följer mig vart jag än går! Det har blivit en del bak här borta vid sommarstugan i Norra Vättern ;-D Bla pajer och muffins av trädgårdens hallon, mumma!

Kommentera här: