Brödbak på g

Sovmorgon, söndagsfrukost med hallonyoghurt, banan och russin plus två skivor hälsobröd med ost och gurka, latte på stående fot, snabbrunda på stan som resulterade i en ny skopåse från Scorett, mathandling och kontorsrensning i arbetsrummet. Just nu har jag en plåt müsli i ugnen på rostning och samtidigt håller jag på att svänga ihop det här:

Hälsobröd (Kristin Kaspersens recept från underbara Family Living)

0,5 dl russin
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl linfrön
0,5 dl rågmjöl
0,5 dl rågflingor
1 dl lingonsylt

Aprikoser eller katrinplommon
Hasselnötter och valnötter
15 g salt
5 dl 40-gradigt vatten
8 dl vetemjöl (jag brukar blanda vete- och dinkelmjöl)
1 pkt torrjäst


Blanda alla torra ingredienser med degspadet. Det blir en ganska kladdig röra men så ska det vara. Smöra en stor brödform men i stället för att använda ströbröd - blanda solrosfrön och linfrön. Fördela degen i formen och låt jäsa i 40 minuter. In i ugnen i 40 minuter i 200 grader. Klart! Både jag och darlingen har blivit smått beroende så jag kan garantera att det är riktigt gott...

1 Malin S:

skriven

Oj oj va hypernyttigt !!
Jag har brunchat idag - massa bacon, sweet chil kyckling, äggröra, pastasallad, fruktsallad o.s.v men nu blir det Friskis & Svettis. Ett tips för att organisera & dela med dig av dina recept: jag lägger upp mina recept på en sajt kokaihop.se (som några goda vänner till mig har) smidigt & kul. Nu blev det ju nästan reklam här av mig ;)

2 Anna:

skriven

å de låter gott...

3 Charlotte:

skriven

ooh, mer skor! Nu måste du snart visa lite bilder!

4 Katta:

skriven

Malin: Reklam ska inte underskattas =) Låter smart med en egen receptsajt!
Anna: Det är supergott! Godaste brödet jag har bakat, om det nu säger såå mycket!
Charlotte: Skyller på gårdagens dåliga fotoväder, var ju hur mörkt som helst ute... Ska göra ett nytt försök first thing ikväll!

Kommentera här: